Sunday, September 14, 2008

orang melayu kita

bulan ramadan
saya pegi bazar
tengok ada mcm2 jenis manusia ada
skali tgk,mcm matsaleh
dua kali tgk..laa..org melayu kita rupanya
mana tidak nya
pkai baju yg mcm xckup kain
ternampak lah itu dan ini
tapi,mereka PUASA

lepas tu,
yg berambut hitam takde dah..
sekarang sume nak kaler oren,kuning dan sebagainya
mmg aneh.camane mereka solat kalau rmbut dh mcm itu
tapi,mereka PUASA

yg remaja nya pulak,lagi2 yg couple
gaya melebih dr org yg dh kawen
pegang sane pegang sini
peluk sane peluk sini
xdpt beza dah halal haram..
tapi mereka PUASA..

hurm..kelakar lah org spesies mcm ni
puase bkn bererti xboleh mkn dan minum je
tp bende2 laen pn kne la jaga
banyakk lagi yg kne jaga
tapi syg..
mereka tu x phm mksd sebenar berpuasa
mereka hanya tahu yg puasa tu mknanya xleh mkn pd waktu siang
x ke mmbazir?
ho ho ho..sama2 kita renungkan :)
selamat berpuasa!



6 comments :

chef hasyimah said...

tapi mereka puasa?
hehe
standard-lah tu cik donad
adegan terlampau
bila nafsu mengatasi akal
dah xde beza dgn binatang...
ya,
walaupun mereka puasa
rambut dah elok2 kaler hitam
nak jadi beruk plak
tepuk dada tanya-lah iman...
renung2 kan dan selamat ber-amal!

kak dee said...

yeap2..saje je meluahkan rasa xpuas ati ni :)
hehe

sakibakidaki said...

saya menelan air liur saya ketika membaca tulisan ini. tapi saya, PUASA.

adakah batal puasa saya?

:P

oh oh, ade ni aku tgk, pempuan melayu selambe gile ah minum air beli kat bazaar tu, mentang2 rambut karat, bajet gua tertipu ah ngan kulit sawo matang ngan idung penyek lu. geli siot. tak puasa pon bawak-bawakla sorok makan bawah tangga.

-tak sebaik mana.

zanurul wani said...

hhmm....inilah hasil bila Al-quran tak diletakkan di tempat yg sepatutnya..

kak dee said...

air liur xpe kot aki :p
xpe,saye yakin anda bukan lah seteruk mana

kak wani,btk ape k.wani ckp tu
tp ak=pe yg kte buleh buat?

zanurul wani said...

byk bende yang kite bley wat..berbalik kpd tujuan kita menganut islam. salah satunya ialah bekerja untuk islam= berusaha menegakkan balik khilafah...panjang kalau akak nak terang kat sini..cube cari buku tajuknye "maza yakni- apa tujuan saya menganut islam"