Wednesday, May 8, 2013

menjaga aib

hai assalamualikum semua ^.^

so harini kita nak share sikit pasal menjaga aib yang baru belajar dekat usrah haritu.alang-alang baru sentuh dalam previous post pasal that someone yang membuka aibnya sendiri tu kan :)

kita percaya kan setiap apa yang kita lakukan (baik mahupun buruk) Allah sentiasa nampak.dan Allah itu memang menyuruh kita menjaga aib kita..bende buruk yang kita buat, our darkest little secret should remain unseen to others.ni ada satu kisah nak share tapi dh ingat2 lupa..

ada satu hari ni Rasullulah ada majlis makan2 dekat masjid selepas solat maghrib. hidangannya hebat.lauk unta..masa semua orang tengah makan tu, ada la salah seorang (wallahualam taktau sapa) dari jemaah ni  mengeluarkan kentut yang busuk amat. tapi semua jemaah teruskan makan dan tidak mau tuduh sesapa..

selesai makan, semua jemaah kembali ke saf dan bersiap-siap untuk solat isya pula..pastu Rasullulah buat pengumuman, semua jemaah yang makan hidangan unta tadi diminta mengambil wudhu semula. Sebenarnya rasullulah sedang cuba menjaga aib si pengentut itu..sebabnya kalau ada seorang je jemaah yang pegi amik wudhu untuk solat isya ni, memang sah-sah la dia yang kentut masa jamuan tu..

haa, impressed tak?

orang jagakan aib kita..tapi kenapa orang kita sekarang senang-senang nak buka aib sendiri plak?


another thing they say; 
barangsiapa menjaga aib orang lain, maka aibnya juga dijaga =)


cantik kan Islam ni?
heh heh..ok sekian sahaja sharing moment.semoga kita semua hidup dalam redha Allah ^_^

No comments :